TRE SYSTRARS ARV

söndag 5 april 2015

Lycka i ett mynt

I Japan är man väldigt vidskeplig av sig och köper lyckoamuletter för Allt. För att graviditeten ska gå bra, för att köra tryggt i trafiken, för att få bra hälsa, skolgång osv. Jag älskar de där små lyckoamuletterna. Tycker de har så fin innebörd och är så vackra så jag skulle kunna ha dem hängandes överallt! Om någon åker till Japan ber jag dem ofta att köpa med en sådan hem. Vad kan vara bättre än att ge bort lycka?


Vid nyår är det särskilt viktigt att få en bra start på året. Nyår firas heligt i Japan och de går till templet för att be. De kanske har ett altare hemma med olika föremål som ska bringa lycka och välgång till det nya året. Symboler är viktigt.

Mamma ber för sitt första barnbarn som snart ska födas (2008)

Självklart har detta alltid varit ett sätt för mamma att leva och det har nog omedvetet förts över på oss barn. Jag går alltid runt med ett japanskt mynt i plånboken för att det ska symbolisera att plånboken aldrig är tom och en lyckosköldpadda för framgång. Jag har lyckokatter lite överallt här hemma och jag har tre kinesiska mynt hängandes över vår ytterdörr för att det ska ge lycka o välgång till alla som går in genom dörren. Dessa fick jag av mamma när jag var yngre och de har särskilt stort värde eftersom hon gått omkring och haft dem i sin plånbok sen hon var ung. För henne var tecken, symboler och astrologi betydelsefullt. Kommer ihåg när jag träffade en kille, min numera make, så tog hon fram sina astrologiböcker för att se om vi skulle passa ihop. Han blev godkänd som tur var.



Nu när jag tänker på det så är ju symboler en stor del av feng shui. Jag har alltid gillat inredning och särskilt feng shui har fascinerat mig. När mamma upptäckte det så tog hon fram en massa böcker om det. Man kunde inte tro att hon skulle ha såna böcker hon som verkligen inte levde efter det. Men hon hade det ju säkert i sig, det är mer naturligt i Asien och hon valde väl ut delar som passade henne.... precis som jag har valt ut det som passar mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar