TRE SYSTRARS ARV

måndag 27 april 2015

Rensa i röran

Egentligen är jag en riktig samlare. Jag tror fortfarande att de som känner mig ser mig som en samlare, det har jag fått från mamma... men jag har verkligen lärt mig att rensa. Sakta men säkert tar det inte lika mycket emot att göra mig av med saker och det är för att jag älskar den härliga känslan när jag frigör energier och får ordning och reda omkring mig. Det är nåt visst med att få åka till tippen med hela högen av skräp som legat i tvättstugan i flera veckor. Ja visst kan det hända att jag nån gång nåt år senare saknat en viss sak men inte mer än att det går att ersätta eller bara strunta i det. Mycket av det man har är inte livsviktigt och det är skönt att inte känna sig bunden till så mycket prylar. Det är också skönt att komma ifrån slit och släng tänket. Att man bara konsumerar, vill ha mer och mer och aldrig blir nöjd. Rensa ut det du inte använder och ha bara kvar det du faktiskt behöver. Lättare sagt än gjort tänker ni kanske, men det går, klarar jag det så klarar ni! Har två jättebra böcker som jag läst och som faktiskt gjort det lite roligt att rensa. Jag älskar att få pricka för en "to do list" och känna tillfredsställelsen i att bli klar. Du kan tex börja rensa i en låda en dag och en annan dag tar du badrumsskåpet. Det känns ändå överkomligt.




Själv blir jag alltid så sugen på att rensa och fixa när det blir vår och solen ger en ork. Då blir det oftast förrådet som får sig en omgång. Kan inte fatta hur ett förråd blir så fullt och stökigt så fort trots att man rensar en gång per år. Tänk när det är gjort och man slipper bli på dåligt humör varje gång man ska in och hämta nåt.... i alla fall tills nästa år ; )

Inom feng shui tänker man att om man inte gör av med onödiga saker så kan inte nya saker komma in i livet. Rensar man gör man plats för nytt. Lägger man även lite mer pengar på något som man verkligen vill ha visar man sig själv att man är värd det. Och vi är alla värda det allra bästa eller hur?

Nu ska jag ta tag i garderoben...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar