TRE SYSTRARS ARV

onsdag 15 april 2015

Feng shui

Jag är ingen expert på Feng shui... inte alls faktiskt, vet inte ens vad namnet betyder. Vet bara att det fascinerar mig och att jag tycker om tankesättet. För mig är feng shui ett sätt att uppnå harmoni och jag har egentligen upptäckt att jag bara anammat vissa delar som tilltalar mig, som ger mig den känslan. Egentligen är det redan många som redan tänker på det utan att veta om det.

Skulle kunna skriva massa fakta men tänker att det kan ni läsa hur mycket som helst om på nätet tex att det ursprungligen kommer ifrån Kina. För mig är grunden med Feng shui lite att eftersträva naturen så mycket som möjligt. Man vet ju att människan mår bra i naturen och jag känner att ju äldre jag blir desto större behov har jag av den där totala frihetskänslan i naturen... harmoni! Där är det inte sterilt och vasst utan alla element finns där. Det är en blandning av färger, material och former. I inredningen ska man följa samma tänk och blanda högt med lågt, mjukt med hårt, mörkt med ljust osv.

I feng shui består allt av energier som påverkar oss. Ni har nog alla känt av den här känslan av att det inte känns bra när man stiger in i ett rum, eller tvärtom att här trivs ni direkt. Kan vara energier från människorna i det rummet, eller från inredningen som stressar/lugnar eller från något som har hänt där tidigare. Tänk er tex att bo i ett hypermodernt kök med högglansiga röda luckor och vitt kakel och med en massa spotlights i taket. Hur skulle det kännas? Stressande och omysigt skulle jag känna det och jag skulle nog inte vilja sitta där en längre stund. Om man däremot blandar in lite andra färger, material och framför allt växter så skulle det kunna funka. Det som funkar för mig behöver ju heller inte nödvändigtvis vara det bästa för dig. Alla har ju olika behov av energier och även vid olika tillfällen. Till exempel på våren vill vi gärna ta in ljuset med lite svala, "våriga" pastellfärger och lätta tyger medan vi på vintern längtar efter det varma, mysiga och omhuldande som till exempel brunt och rött, filtar och fårskinn.

Hur som helst så utstrålar sakerna i vår omgivning energier, eller ni kan kalla det vad ni vill, känslor, tankar, minnen, krav! Som högen av papper på köksbänken som måste gås igenom eller den fula vasen du fick i present men inte har mage att göra dig av med. Allt sånt ger dig dålig energi. Feng shui menar att man bara ska omge sig med saker man tycker om och mår bra av eller som ger en härliga minnen som gör en glad. Därför älskar jag att ha det städat och omge mig med fina saker och det gör nog de flesta. Det är en härlig känsla att öppna ett skåp och se något fint än att sucka och känna att det här skåpet måste jag göra något åt snart!

Feng shui eller inte.... det är bara att börja rensa. Det mår alla bättre av. En stor del i feng shui och som man måste börja med det är att rensa, rensa och rensa... och vad kan passa bättre än att göra det nu till våren när man får en massa energi att vilja fixa och göra om... Jag lovar det kommer GE dig 
energi!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar