TRE SYSTRARS ARV

fredag 24 april 2015

Blessed Relation

Medan mamma var sjuk kom jag i kontakt med Carolina Gynnings konst för första gången. Bland hennes tavlor fanns där en som jag fastnade för direkt. Den heter "Blessed Relation" och föreställer en flicka och hennes mor. Tavlan förmedlar den starka relation som finns mellan mor och dotter och jag tycker den är fantastisk. När jag tittar på bilden så ser jag en villrådig flicka med hennes mor i bakgrunden som är där för henne, alltid.


Den här bilden dök upp i mitt huvud under hela mammas sjukdomstid och blev till slut illustrationen för mig och mamma. Allt vad jag kände, hur förvirrad, ledsen, ensam och förlorad jag var samtidigt som jag visste att hon alltid skulle finns där hos mig, nu och för alltid. När mamma gick bort fanns den fortfarande i mitt medvetande och jag ville så gärna ha den. Föräldraledig och inte direkt en konstsamlare kände jag att jag inte kunde lägga pengar på en litografi. Tiden gick. 

1,5 år senare tänkte jag fortfarande på tavlan. Jag behövde den. Den var en del av mamma på något sätt. Jag bestämde mig för att köpa den ändå och när jag skulle slå slag i saken så var den slutsåld. Det gjorde ju bara att jag behövde den mer än någonsin så jag gjorde ett försök att skicka ett mail till CG i hopp om att hon hade planer på att trycka upp nya litografier. Jag kände att jag inte bara kunde ställa frågan, då skulle hon kanske inte ens läsa mitt mail utan bara någon som jobbar för henne. Jag hade känslan av att jag måste nå fram till just henne, för någonstans inom mig visste jag att hon skulle förstå hur mycket den betyder för mig. Därför valde jag att berätta hela historien om min mamma och tavlans betydelse för mig.

Ganska snabbt fick jag ett svar från någon som arbetar för CG om att tavlan var slutsåld och att inga nya litografier skulle tryckas upp. Det var det. Min enda chans var Blocket. Några dagar senare kom till min förvåning ett nytt mail, denna gång från Carolina Gynning. Till min enorma glädje hade jag nått fram till henne och hennes svar var så otroligt fint!

Några utdrag från hennes mail:

Läste precis ditt mail och blev oerhört berörd, herregud vilken historia. Min mamma betyder så sjukt mycket för mig och jag kan inte tänka mig ett liv utan henne därför gråter jag nu och känner enormt med dig. Jag har en sådan här litografi kvar och självklart kan du få den! Vart ska jag skicka den?

Älskar din historia!Förutom att din mamma lämnat jorden det är fruktansvärt och jag beklagar. Men det är häftigt när livet ger oss tecken och när vi låter oss följa dem. Jag följer jämt fjärilar, 78, 6 osv men framförallt min intuition. Jag tycker om dig på något sett bara igenom dina ord så jag vill ge dig litografin, Vad har du för adress så skickar jag den. Ta nu hand om dig och följ ditt hjärta.
Jag tänker göra det;) Du får gärna skicka en bild på din vägg när du hängt upp tavlan då skulle jag bli glad!
Hej Nina! Tack för den fina bilden det värmer i mitt hjärta att den fått en sådan fin plats. Din historia berörde mig något enormt! ha en underbar tid med dina barn;) 
Nu hänger den här fantastiska litografin på min vägg och den betyder ännu mer för mig nu. Inte nog med att den är en påminnelse om min mamma, den är också en påminnelse om en fantastisk människa som visade stor omtanke och värme till någon hon inte ens visste vem det var. En påminnelse om hur mycket glädje man sprider genom att vara godhjärtad, generös och känna empati för och vilja hjälpa andra. Precis så som mamma var. För mig är CG en fantastisk kvinna som inte bara är begåvad utan även en otroligt fin medmänniska.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar