TRE SYSTRARS ARV

onsdag 29 april 2015

Förlåt

Mammas sjukdom gick otroligt snabbt i slutet. Så snabbt så att vi plötsligt fick ringa hennes syster i Japan och be henne sätta sig på ett flyg direkt till Sverige för att ens ha en chans att hinna prata med mamma innan hon försvann helt ur sitt medvetande. Mamma visste att hennes lillasyster var på väg. Hon höll ut och var stark, väntade. 2 dagar efter att vi ringde var systern på plats. För henne att åka själv över halva jordklotet var en otroligt stor sak. Att hon gjorde det utan förberedelse måste varit som att kasta sig ut för ett stup.

Min moster klev in i rummet och tog sin systers hand. Mammas enda ord till sin lillasyster var ”gomene”. Det betyder ”förlåt”. Det kom inget mer. Efter det pratade mamma inte mer. Med ljud kunde vi därefter förstå henne men hennes sista ord var förlåt till sin syster. Det här ordet har fastnat i mitt huvud och jag har grubblat över det i många timmar. Vad betydde det? Vad syftade hon på? Vad menade hon? Förlåt för att hon skulle dö? Förlåt för att hon blev sjuk? Förlåt för att hon inte berättade helt ärligt hur sjuk hon var? Förlåt för att hon flyttade från Japan och lämnade henne kvar? Förlåt för att hon lämnar henne ensam kvar i livet utan syster, mamma och snart pappa? Eller förlåt för något som vi kanske inte har en aning om vad det kan röra sig om? Och varför gick ordet "förlåt" före "jag älskar dig"? Ju mer jag tänker på det desto mer tror jag att det helt enkelt var ett förlåt för att hon skulle dö och lämna henne. Så typiskt japanskt på något sätt och typiskt en sådan sak som vårt liv präglats av. Heder, stolthet, ödmjukhet och att be om ursäkt för det mesta… På gott och ont.



Mammas syster på sjukhuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar