TRE SYSTRARS ARV

fredag 1 maj 2015

Resa bokad!

Igår gjorde vi det! En resa till Tokyo är bokad! Kan inte fatta det! Det började med löst prat i förrgår om detta och på ett dygn är resan bokad och klar. Det är bra att ha en projektledare i familjen! Vi åker alla syskonen tillsammans. Känslorna är blandade. Vilken lyx och fantastiskt spännande, nåt som vi alla längtat efter... men också ångest över att vara ifrån familjen så länge, har aldrig varit det. Tänk vilken resa detta kommer bli! Helt själva i den fantastiska jättestora huvudstaden. Bara shoppa, äta och uppleva. Titta på alla japaner, känna pulsen, lukterna och friheten. Göra allt detta utan ett minsta litet tjat från barnen. Ingen att anpassa sig till, ingen som avbryter när man pratar, ingen som springer iväg på restaurangen o ingen som väcker en om natten. Allt det jag längtar till nu vet jag att jag kommer sakna när jag väl är där. Hur som helst ska vi njuta av att bara vara vi... och tänk att få vara det i Japan av alla ställen!

Många säger till mig att de gärna skulle vilja åka till Japan någon gång men det känns som att det bara stannar vid drömmar och aldrig blir av. Antagligen har det fortfarande rykte om sig att vara väldigt dyrt och det är inte lika lätt att vara där som tex i Thailand. Men har ni funderingar så tveka inte, det kommer garanterat att vara en upplevelse ni aldrig kommer glömma. Maten är billig, boenden kan man hitta billigt eller kanske testa så kallade Ryokan som är ett klassiskt japanskt boende med tatamimattor, skjutväggar i papp och futoner på golven, dock inte lika billigt men en upplevelse. Det bästa av allt är människorna som är så snälla och hjälpsamma, man behöver aldrig känna sig rädd eller lurad.

Det går inte att beskriva riktigt men Japan är så exotiskt och annorlunda. Storstadspulsen med alla människor, neonskyltar och höga skyskrapor. Inte ens New York imponerade på mig eftersom jag jämförde det med Tokyo. Ni måste åka till Tokyo, den staden har så mycket! Nu är ju jag lite partisk men vill ni uppleva nåt nytt så res dit. Jag blir lika hänförd varje gång jag är där. Vill ni inte se ungdomar klädda i bebiskläder, uppleva rusningstrafiken på tågen, se japaner sova ståendes, hundar dras i hundvagn, shoppa nyaste modet, höra alla som jobbar i en butik stanna upp och skrika "välkommen" när man kliver in eller äta sushi för 30 kr i ett hål i väggen? Vart man än ser så är det bara japaner, japaner, japaner... överallt och jag älskar det!





2 kommentarer:

  1. Härligt med en resa. Blir lite avundsjuk här hemma i soffan. Skulle gärna åka tillbaka till Japan. Det var väl en sådär 25 år sedan. Då gick japaner förbi och kände på mitt hår. Det som då var ljust och lockigt. Men jag minns Japan som väldigt fint. Och är man dessutom småbarnsförälder. Då är det lätt att göra de stående sovande människorna sällskap.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi var du blond o lockig, det kan man inte tro!! Ja äntligen kan man smälta in som trött småbarnsförälder hahaha, har inte tänkt på det tidigare, sist jag var i Japan var ingen jag fick barn o åldrades 10 år! /A

      Radera