TRE SYSTRARS ARV

söndag 17 maj 2015

Origamiboll

När vi var små fick vi lära oss att vika en origamiboll. Mio lärde sig av mormor medan Ann och jag gick mammas skola. Det var viktigt att vara noggrann. Alla kanter skulle vara exakta och vikas med känsla. Den här bollen består av 68 papper vilket gör att det är ganska svårt att hålla koncentrationen fram till det sista pappret. 

Min första boll hängde i mitt rum i barndomshuset tills jag flyttade hemifrån. Den vek jag nog ungefär samtidigt som jag skulle sluta 3e klass och gav bort en annan boll till min lärare som avslutningspresent. Minns att det var lite av en tradition hemma hos oss att vika en boll till sin lärare när vi slutade låg- och sedan mellanstadiet. Med mamma gjorde vi färgglada bollar. Alla grundfärgerna skulle vara med och utgjorde själva basen. Det var mycket tanke bakom valet av varje färg och utformning. De bollarna hade också långa snören som hängde ner nedanför bollen. 

Den här bollen blev enklare att göra eftersom den går helt i svart och vitt och också utan snören. Tror den får hänga i barnens rum fast när jag fotade den så kände jag att den faktiskt skulle passa utmärkt i vilket rum som helst hemma hos oss. 




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar