TRE SYSTRARS ARV

torsdag 14 maj 2015

Förberedelser

Idag har jag börjat förbereda inför Franks hakamafotografering imorgon. Att ta kort på barnen i en kimono (folkdräkt för tjejer) och en hakama (folkdräkt för killar) är en tradition vi har haft i familjen sedan vi var små.

Traditionen härstammar från den japanska shichi go san (七五三) vilket översatt betyder 7, 5, 3 och är en traditionell rit och festival i Japan för tre- och sjuåriga flickor samt tre- och femåriga pojkar, Detta firas den 15 november årligen och är en dag då barnen tackar för sin tillväxt och ber för sin hälsa och ett långt liv. Vanligtvis inleds firandet med ett besök i ett tempel.

Mamma fick en kimono av hennes familj hemma i Japan när jag började närma mig fem år. När jag fyllt fem år så klädde mamma upp mig i kimonon och vi gick till fotografen för att föreviga det hela.


 


Ann och Nina har även de haft den röda kimonon när de just fyllt fem år. 





Dessvärre hade vi inte tillgång till en hakama när Marcus fyllde fem år så han fick klä upp sig i finskjorta och fluga.

När min son Noah, som är äldst av barnbarnen, skulle fylla fem år så hade mamma beställt en hakama från hennes syster i Japan. Det gör ont i mig när jag tänker på att detta var det sista mamma köpte i livet. Hennes syster hade med sig den till Sverige och visade mamma den när hon låg inför döden på sjukhuset. Så sorgligt, men mamma ville så gärna att vi skulle föra denna tradition vidare både för våra flickor och pojkar.



Så imorgon är det dags för Frallans påklädning och fotografering. Av erfarenhet så vet jag att vi inte har så lång tid på oss att vela med vad som skall sitta vart. Så idag har jag lagt fram allt och repeterat hur jag skall klä honom på snabbast och smidigaste sätt, så han fortfarande har kraft kvar till själva fotograferingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar