TRE SYSTRARS ARV

torsdag 18 juni 2015

"There is no perfect circle"

Många japanska konstnärer menar att det endast går att rita en perfekt cirkel genom att vara högst närvarande. Cirkeln heter på japanska "Enso" och symboliserar insikt, styrka, elegans, universum och tomrum.  Ofta ritas cirkeln med en öppning vilket symboliserar att cirkeln är en del av något större men också att ofullkomlighet är en viktig och naturlig aspekt av själva livet. ”There is no perfect circle” kan tolkas som att ingen eller inget är perfekt och heller inte eftersträvansvärt. Att inte uppnå perfektion utan att förstå att det vackra finns i varje imperfektion är en stor insikt som när man förstår den och kan ta den till sig gör livet till ett annat.

En del av det Japan vi har lärt känna består av många symboler, ordspråk - mer eller mindre lätta att tolka - och kloka talesätt. Vår mamma kunde slänga ur sig både det ena och det andra som till en början kändes osammanhängande, konstigt och fåordigt. Ibland till och med hårt. Tog jag mig tid att fundera lite på hennes ord så förstod jag att de var fyllda med väldigt mycket klokhet och dessutom kärlek. Förstod jag INTE var svaret ofta ”tänk logiskt” som den matematiker hon var ;). Att förvänta sig ett svar var inte alltid en självklarhet. De svar jag kunde få kändes ofta än mer krångliga. Det var helt enkelt bara att försöka klura ut vad hon menade själv eller låta det bero till senare då hennes ord plötsligt föll på plats i ett helt annat sammanhang och jag var en insikt rikare. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar