TRE SYSTRARS ARV

måndag 12 oktober 2015

Japan genom ett barns ögon

Första gången jag var i Japan var jag bara 1 år. Har förstås inga minnen från den resan. Andra gången vi åkte till andra sidan jordklotet var jag 7 år. Har vaga minnen och det är svårt att skilja verkliga minnen från foton eller berättelser.
 
Jag kommer ihåg små minnesbilder i alla fall, trappan i huset hos moster som vi bodde hos, att vi satt på golvet och åt frukost bestående av varm choklad och tjocka rostmackor, att mamma och pappa sov på golvet, chokladgodisarna som såg ut som tärningar, de stora äppelbitarna som var saltade för att de skulle hålla färgen längre, lyckan att få sova i samma rum som storasyster, cirkusen där vi såg de vita tigrarna, de stora glassarna, våra älskade smådjur, gulliga matportionerna på restaurangerna med tallrikar som såg ut som flygplan eller djuransikten och alla gulliga saker som pennor, block, suddgummin och så mitt fina nya pennfodral.
 
Japan är ett himmelrike för barn. De stora fantastiska leksaksaffärerna på flera våningar. Vi kunde gå runt där jag och Nina i evighet och bara titta. Allt är sååå gulligt och sååå mycket mer. En hel Hello Kitty affär med allt från rosa Hello Kitty brödrost till rosa Hello Kitty mikrovågsugn. Allt fanns att hitta i Hello Kitty format. Dessa affärer är fortfarande en upplevelse. 
 
Minns de stora lekparkerna för både vuxna och barn med rodelbanor, bilbanor, linbanor och klätter-/hinderbanor. Lilla apan i mig var i himlen! Minns stackars Nina som ramlade i vattnet och Marcus som kissade i bollhavet... eller kanske jag minns det bara för att det finns på video. Glömmer aldrig den gigantiska labyrinten man kunde gå igenom... sånt som jag älskade som liten. Skulle än i dag vilja testa någon liknande nöjespark men bir svettig bara av att tänka på att släppa in Frank där!
 
Ett ovärderligt minne jag har kvar är också min första dagbok. Eftersom storasyster skrev dagbok varje kväll så skulle såklart jag också göra det. Jag hade ett nytt japanskt block med söta giraffer på där det stod "Lovely". Trots att jag knappt kunde skriva gjorde jag min dagboksdebut där borta i Japan och har sen dess fortsatt skrivit någon form av dagbok eller blogg.

 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar